Maske

Lenfoma olduğum keşfedildikten sonraki ilk tedavim, 12 hafta sürecek bir kemoterapi programı idi.  Sahip olduğum tür lenfoma çok az bilindiğinden ve henüz saptanmış kesin bir tedavi sistemi olmadığından, (doktorlarım İtalya’da bu nadir tür lenfomanın aşağı yukarı sadece 200 kişide olduğunu söylemişlerdi) genellikle kullanılan CHOP yerine Wacop B adlı bir programla başladık işe. Haftada bir Day Hospital’e gidiyor, 2 – 3 saatlik terapiyi alıp eve dönüyordum. İki hafta sonra karaciğerim “benden bu kadar” dedi zehirlenmeye 🙂  ve tedavi durduruldu. Neyse ki karaciğerimiz kendini en çabuk yenileyen organımızmış, iki hafta moladan sonra tekrar devam edebildim kemoterapiye. Haftalar sonra bitime yakın, saçlar gitmiş, vücut dökülüyor, kan değerleri berbat, yüzüm karasarı bir renkte, gözaltlarım boyamış gibi mor, doğru dürüst yürüyemiyorum bile, ama azimle gidiyordum her hafta kemolarımı almaya; sonuçta alacağım 12 kür, iyi olacağım ya.. saflık işte  🙂  İşte o dönem doktorlar artık maske takmalısın dediler. Enfeksiyonlara açık olma, virüs alma riskinin arttığı her yerde maskeyle dolaşmalıydım. Eh başladım takmaya tabii.. Buradaki diş doktorum sağolsun hemen bir kutu 100 lük maske verdi, şu lastikleri kulak arkasından geçenlerden. Hastanedeki başın ve boynun arkasından çift bağlamalıları hiç rahat kullanamadım.. devamlı kayıyorlardı. (Ne problem ama 🙂 )

Kemoterapi dönemi geçti, yıllarla birlikte daha başka onlarca tedavi şekli geçti aradan.. Oto kök hücre nakli, monoklonal antikorlar, kortizonun sıvısı katısı, thalidomide, ara ara yapılan ağır panik kemoları (hastalıklı hücrelerin ani çoğaldığı zamanlar), Allojenik kök hücre nakli, lenfosit nakilleri de geldi geçti.. maske hiç çıkamadı. Enfeksiyon oluşma, virüs kapma riskleri hep katlanarak çoğaldı. Savunma sistemim öyle zayıfladı ki, çoğu zaman nerdeyse yan odada biri hapşırsa ben zatürre ile hastaneye yatıyor ve hiç birinde 20 günden önce çıkamıyordum. Bu neredeyse 3 yılı kapsayan dönemde, hastalık hep geri döndü  diyemiyorum.. çünkü hiç geçmedi ki ..

Maske diye başlayıp nerelere geldim. Geri dönüp hatırlamaya çalışmak çok zor geliyor bana. Bu yoğunluğun arasından cımbızla maskeyi çekip almak, sadece ona yönelik bir şeyler yazmak  neredeyse mümkün değil. Herşey öyle ani gelmiş, kararlar ve uygulamalar öyle çabuk olmuş ki, güneşli bir günde bastıran yağmur değil de, dolu olmuş yağmış üstüme sanki.. hem de kafamı gözümü yararak.

Ağabeyimden yapılan kök hücre nakli sonrası kurallar daha da katılaştı, çünkü riskler çok fazlalaşmıştı. Artık neredeyse her ortamda maske gerekiyordu, eve birisi geldiğinde, toz alınırken, temizlik yapılırken.. Bir sene geçince hafifleyecek katı yasaklar diyordu doktorlarım.. Ama benden kolay kolay ayrılmaya niyeti olmayan hastalığım nakil sonrası da geçmeyince, neredese 7. ayımı doldurduğumda yine ağabeyimden alınan lenfosit nakilleriyle tekrar başa döndüm. Eylül ve aralıkta iki nakilden sonra, şu anda henüz daha 100. gündeyim.. Maskeye devam 🙂

Yaz 2008

Yaz 2008

Pofum okulların kış tatilinde beni ziyarete geldiğinde bir süpermarkete gitmiştik, ben tabi maskeli. Eh Avrupa da olsa insanlar bakıyor.. pofum, benim rahatsız olabileceğimi düşündüğü için “ne bakıyorsunuz ya hiç mi hasta görmediniz?” filan diye söylenip duruyordu sağa sola (nasıl olsa anlamıyorlar Türkçe ya.. kızdı mı kızar pofummm 🙂 ) Kızma pofum demiştim.. ben onlara hayatta ne kadar şanslı olduklarını gösteren bir örneğim.. Kimbilir kaç kişi bugün evine döndüğünde kendini daha mutlu hissedecek, çoluğu çocuğu, sevdikleriyle birlikte sağlıkla yaşamaya devam edebildiği için..

Umarım gerçekten böyle oluyordur… umarım insanlar sağlıklarını kaybetmeyi beklemeden sevdikleriyle yaşadıkları anın tadını çıkarıyorlardır.

Leave a Reply

